سایت تخصصی منابع آموزشی شرکت نفت

دانلود و ارایه کتاب ها و جزوات آموزشی شرکت نفت

سایت تخصصی منابع آموزشی شرکت نفت

دانلود و ارایه کتاب ها و جزوات آموزشی شرکت نفت

خشک کن

عبارت خشک کردن معمولا به خارج کردن رطوبت از یک جسم اطلاق می گردد. برای مثال ، یک جامد مرطوب مثل چوب و پارچه را می توان با تبخیر رطوبت به وسیله جریان گاز یا حتی بدون وجود گاز،که حامل بخار است ، خشک کرد .ولی همین جداسازی به روش مکانیکی مثل فشردن یا سانتریفوژ را نمی توان خشک کردن به حساب آورد .یک محلول را می توان با پخش آن به صورت ذرات ریز در گاز داغ و خشک ، خشک و مایع آنرا تبخیر کرد . ولی تبخیر یک محلول با جوشاندن آن در محیطی که فاقد گاز حامل رطوبت است ، جزء عملیات خشک کردن محسوب نمی گردد.

 

رطوبت موجود در یک محلول مایع یا جامد مرطوب فشار بخاری اعمال می کند که به طبیعت رطوبت ، جسم جامد و درجه حرارت بستگی دارد . بنابر این اگر یک جامد مرطوب در معرض یک جریان تازه گاز، که حاوی بخار با فشار جزیی P است قرار بکیرد، جسم تا جایی رطوبت خودرا با تبحیر از دست می دهد و یا رطوبت می گیرد که فشار بخار رطوبت جسم به p برسد .بعد از آن گاز و جامد در حال تعادل خواهند بود و به مقدار رطوبت جسم در آن حالت رطوبت تعادلی می گویند . عملیات خشک کردن را می توان بر حسب اینکه عملکرد به صورت مداوم یا ناپیوسته باشد دسته بندی کرد.این عبارات از نقطه نظر ماده ایست که باید خشک گردد.بنابر این عملیاتی که در آن خشک کردن ناپیوسته اطلاق می گردد در حقیقت یک فرآیند نیمه پیوسته است که در آن مقدار ماده ای که باید خشک گردد در مسیر جریان مداومی از هوا قرار می گیرد تا رطوبت تبخیر گردد.

 

در عملیات مداوم ، ماده خشک شونده هم مانند جریان گاز به طور مداوم از دستگاه عبور می کند .اکثر عملیات ها بر اساس تماس مداوم گاز و جسم خشک شونده اند و معمولا روشهای مرحله ای به کار نمی روند . جزوه خشک کن ها که توسط حسین چوبدار تهیه شده است شامل مطالب آموزشی در ارتباط با نوع و نحوه کار انواع مختلف خشک کن ها می باشد .

 

 



تعداد صفحات : 54                        حجم فایل : 1.5 مگابایت                      لینک دانلود

تکنولوژی فیلدباس

سالهاست که سیستم فیلد باس با موفقیت در سراسر دنیا نصب می شود و هیچ شکی وجود ندارد که این تکنولوژی راهی که ما را برای طراحی سیستم های کنترلمان از آن استفاده می کردیم کاملاً تغییر داده است .
موضوع مهم درباره فیلد باس در خود فیلدباس نیست بلکه در علتی است که فیلدباس را یک تکنولوژی توانا و قابل کرده است هم اکنون ارتباط دیجیتالی در همه جای زنجیره ی تولید در دسترس است . از کامپیوتر های CEO گرفته تا ترانسمیتر های فشار تفاضلی که ممکن است ده هزار مایل دورتر نصب شده باشند. در حالت کلی این CEO می تواند مقدار SET POINT ابزار دقیق را تغییر دهد و ببیند که آیا پارامتر های تغییر یافته خوب تنظیم شده اند یا خیر . 
از آنجا که فیلدباس یک سیستم ارتباطی چند آویزه ای ( Multidrop ) است چندین وسیله می تواند از طریق یک جفت سیم به هم متصل شوند و در نتیجه هزینه ی نصب و سیم کشی بطور قابل ملاحضه ای کاهش یابد . با این تکنولوژی بعضی سیستم ها می توانند با 16 وسیله که از طریق همان یک جفت سیم تغذیه می شوند شروع به کار کنند .
در واقع سناریوی فیلدباس به استراتژی های کنترل محلی قدیمی بسیار نزدیک تر است . مفهومی که در پشت تکنولوژی فیلدباس نهفته است سیر تکاملی آن به سمت یک سیستم کنترل گسترده ی کامل است که در آن Field Instrument مسئول انجام استراتژی های کنترل می باشد .
یک سیستم کنترل فیلدباس از طریق یک سیستم کامپیوتر شبیه یک سیستم DCS اداره می شود ، البته بدون هیچگونه راه حل اختصاصی و این که کامپیوتر ها فقط برای انجام عملیات و ذخیره داده ها اختصاص داده می شوند . با اتحاد تکنولوژی فیلدباس و کامپیوتر های PC و شبکه های باز می توان کل یک کارخانه را راه اندازی کرد . این روش اساساً پایان عصر DCS را به همراه می آورد . 
در بخش 1 این جزوه آموزشی که توسط آقای کامبیز مفتاحی تهیه شده فوائد فیلد باس معرفی می شود و در فصل دوم با معرفی مدل استاندارد شبکه OSI ، به لایه های شبکه فیلدباس پرداخته می شود . فصل سوم حاوی مطالبی در زمینه لایه فیزیکی ، Wirinig و سخت افزار های جانبی شبکه فیلد باس می باشد و در فصل چهارم بخش های لایه Communication Stack از شبکه فیلد باس مورد بررسی قرار می گیرد و در فصل پنج به معرفی Function Block پرداخته و در فصل ششم مدیریت شبکه های فیلدباس معرفی می شود .



تعداد صفحات : 67                     حجم فایل : 4.8 مگابایت                      لینک دانلود


آشنایی با شیر ایمنی

از تجهیزات ویژه ای که یک واحد را درمقابل افزایش ناگهانی فشار ایمن می سازد شیرهای اطمینان هستند. شیرهای اطمینان به عنوان وسیله ای مناسب جهت جلوگیری از ازدیاد فشار ناگهانی در موتورخانه ها ،کارخانه ها وبطور کلی انواع سایتها های صنعتی وبرای انواع سیالات مختلف از قبیل گاز ، بخار، آب ویا هوای فشرده استفاده می گردند.
محدودیت فشار دراینگونه کاربردها معمولا ناشی از فشار قابل تحمل تجهیزات ، لوله هاودستگاهها ویا محصولات تولیدی وهمچنین مسائل مرتبط با حفظ ایمنی افراد می باشد که اصطلاحا به محدوده فشار کارکرد امن(safe operating limits for pressure)ویا SOL/P معروف است. نحوه باز شدن شیرهای اطمینان ومشخصات کاری انها ارتباط مستقیم با نحوه طراحی قطعات داخلی شیر دارد.در اغلب موارد این طراحی بگونه ای انجام می گیرد که پس از شروع بازشدن شیر اطمینان در اثر ازدیاد فشار ، در اثر خاصیت (POP Action) این عمل به سرعت تشدید شده تا زمانی که شیر کاملا باز گردد شیرهای اطمینان بوسیله آزاد کردن مقداری ازسیال به واحد(یا به درون لاین)عملیات ایمن سازی را انجام می دهند. شیرهای فشار در جاهائیکه حداکثر فشار کاری بوجود می ایند نصب می گردند. درسیستمهای تولیدبخار ، شیرهای اطمینان برای جلوگیری از افزایش فشار بر روی بویلر ها نصب می گردند .


تعداد صفحات : 24                      حجم فایل : 3 مگابایت                          لینک دانلود


حفاظت ژنراتور

تأسیسات الکتریکی مانند شبکه های انتقال انرژی، زنراتورها، ترانسفورماتورها و تجهیزات برقی دیگر در اثر نقصان عایق بندی و یا تضعیف استقامت الکتریکی، دینامیکی و مکانیکی آن در مقال ولتاژهای ضربه ای پیش بینی نشده و همچنین در اثر ازدیاد بیش از حد درجه حرارت دچار خطاهائی می شود که اغلب موجب قطع انرژی الکتریکی می گردد. این خطاهای الکتریکی ممکن است به صورت اتصال کوتاه، اتصال زمین، پارگی و قطع شدگی هادی ها و خرد شدن و شکستن عایق ها و غیره ظاهر شود. قطعات و وسائلی که دچار چنین خطاهائی می شوند باید بلافاصله از شبکه ای که آنرا تغذیه می کند جدا شوند تا از ازدیاد و گسترش خطا و از کار افتادن بقیه قسمت های سالم شبکه جلوگیری گردد. طراحی شبکه انتقال انرژی باید به گونه ای باشد که از یک پایداری و ثبات قابل قبولی برخوردار باشد. با توجه به اینکه قطع برق در مراکز صنعتی می تواند موجب زیان های جبران ناپذیری شود، باید تدابیری بکار برده شود که برق مصرف کننده ای که در اثر بروز عیب فنی از شبکه قطع شده است در کوتاهترین زمان ممکن مجدداً تأمین گردد. در موقع پیش آمدن خطا در محلی از شبکه برق، وظیفه رله آنستکه متجه خطا شده، آنرا ردیابی کرده، آنرا بسنجد و دستگاههای خبری را آماده و یا در صورت لزوم خود رأساً اقدام نموده و باعث قطع مدار الکتریکی شود. اگر خطا خطرناک باشد مصلحت در این است که فقط همان دستگاه با قسمتی از سیم و دستگاه معیوب شده از مدار جدا شده و قسمت های بدون عیب دیگر شبکه تا موقعی که خطائی آنها را تهدید نمی کند بدون قطع برق بکار خود ادامه دهند. این نوع حفاظت، حفاظت موضعی یا محلی و یا حفاظت سلکتیو گفته می شود. حفاظت موضعی تنها به انتخاب صحیح وسیله حفاظتی بستگی ندارد بلکه به طرز توزیع و سیستم انتقال نیروی برق نیز بستگی دارد.

این جزوه آموزشی دارای سرفصلهای زیر است :

1- مقدمه ای بر حفاظت الکتریکی

2- اصول و طرز کار رله های حفاظتی

3- شناخت اتصالی ها در ژنراتور

4- حفاظت ژنراتور در قبال خطاهای سیم پیچ استاتور

5-حفاظت ژنراتور در قبال  خطاهای سیم پیچ تحریک

6- حفاظت ژنراتور در قبال خطرات خارجی 


تعداد صفحات : 111                    حجم فایل : 1.7 مگابایت                         لینک دانلود




جداکننده و برجها

عمل گرفتن و جدا کردن یک ماده در هر شکل آن (گاز-مایع-جامد) از یک مخلوط را جدا سازی یا با زبان انگلیسی SEPERATION می گویند. عمل جدا سازی ممکن است به منظور تصفیه مواد از نا خالصیها ویا تقسیم مواد به اجزاء تشکیل دهنده برای مصارف مورد نظر بپذیرد.
جداسازی به دو روش صورت می گیرد :

· شیمیایی ، به نوعی جداسازی اطلاق می شود که عناصر بدست آمده خاصیت جسم اصلی را ندارند و ساختار ملکولی تغیر می کند ، مانند واکنش تجزیه ملکولهای آب به اکسیژن و هیدروژن .
· فیزیکی ، به نوعی جداسازی اطلاق می شود که ساختار ملکولی تغییر نمی کند و مواد تفکیک شده خواص خود را حفظ می کنند مانند تفکیک گاز از نفت .
در تفکیک مواد به اجزاء تشکیل دهنده ممکن است یک یا چند جزء در یک قسمت از تفکیک قرار گیرد. عمل جدا سازی یک ماده از مخلوط در بر گیرنده روشهای زیادی است که با بهره گیری از مشخصات مختلف فیزیکی ماده انجام می شود.
بعضی از روشهای فیزیکی جداسازی عبارت اند از :
· تفکیک بر اساس اختلاف در نقطه جوش مایعات.
· تفکیک بر اساس اختلاف در وزن مخصوص.
· تفکیک بر اساس اختلاف در نقطه میعان.
· تفکیک گاز و نفت از یکدیگر و همچنین جداسازی مواد جامد همراه آنها در ظرف جداکننده ،انجام میگردد.
فواید تفکیک کننده ها 
در مخازن و یا اصولا در چاه های استخراج نفت فازهای مایع ، گاز و آب شور وجو دارد . برای بهره برداری و استفاده از مواد استخراج شده باید این محصول استخراج به پالایشگاه و یا مخازن هدایت شوند . پس باید برای جدا سازی این مواد از تکیک کننده یا جدا کننده استفاده کنیم . 
جداسازی این مواد ( منظور کلیه فازها و یا مواد همراه با استخراج می باشد ) از یکدیگر بسیار حائز اهمیت است بعنوان مثال وجود ذرات سنگ گل ولای در نفت باعث گرفتگی ادوات و خرابی آنها گردد وجود آب شور در نفت می تواند باعث خوردگی و نا مرغوبی نفت صادراتی گردد .همچنین وجود مایعات در گاز باعث صدمه زدن به کمپرسورهای گازی و یاتشکیل پدیده هیدرات در خطوط انتقال گاز گردد . پس خاطر نشان می کنیم که جداسازی یکی از مهمترین عملیات های ابتدائی در صنعت نفت و گاز می باشد .
همان طور که می دانیم سیال تولیدی از چاه ها معمولا بصورت دوفاز(نفت و گاز و بعضی مواقع نیز سه فاز مانند نفت و گاز و آب و یا نفت و گاز و ماسه سنگ) تولید می گردد. لذا لازم است که برای به مصرف رساندن هر فاز بطور جداگانه آن ها را به یک نحوی از یکدیگر جدا کنند این عمل جداسازی در ظروف مختلف که تحت طراحی بخصوصی تهیه شده اند انجام می گردد. همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم این ظروف اصطلاحا جداکننده یا تفکیک کننده separator نامیده می شوند.



تعداد صفحات : 31                      حجم فایل : 1 مگابایت                     لینک دانلود

فراوری و انتقال گاز طبیعی

گاز طبیعی، یک سوخت فسیلی به حساب می‌آید و از بقایای گیاهان و جانوران به وجود آمده است. این ماده، ترکیبی از مواد شیمیایی و گازهای گوناگونی چون متان است. گاز طبیعی در اعماق زمین یا زیر بستر دریاها تشکیل می‌شود و معمولا می‌توان آن را در نزدیکی چاه‌های نفت پیدا کرد. گاز طبیعی خام که از چاههای مستقل گازی استخراج میگردد و هنوز فرایندهای سرچاهی و پالایشی را طی نکرده است عمدتا از هیدروکربور متان بعلاوه گاز اتان و همراه با هیدروکربورهای دیگر( سنگین و مایع) مانند پروپان – بوتان - و هیدروکربورهای سنگین تر یا چکیده نفتی بعلاوه بنزین طبیعی  و همچنین مقداری از ناخالصی های غیر هیدروکربوری شامل بخار آب , کربن دی اکسید , کربن منواکسید ، نیتروژن , هیدروژن سولفید , هلیوم  که درصد هر کدام بستگی به نوع مخازن دارد تشکیل شده است . آنچه در این جزوه گردآوری شده است گزیده ای است از چندین کتاب و مقاله تخصصی در مورد فرآیندهای گازی که به صورت خلاصه گردآوری شده است

فهرست مطالب :
مقدمه
فرآوری گاز طبیعی
تفکیک گاز از میعانات گازی و تثبیت میعانات گازی
تصفیه گاز (حذف دی اکسید کربن و سولفور)
حذف بخار آب همراه گاز (نم زدایی گاز طبیعی)
جداسازی و تفکیک مایعات گاز طبیعی
روشهای انتقال گاز طبیعی
تکنولوژی LNG
تکنولوژی CNG
تکنولوژی GTL
منابع


تعداد صفحات : 30                  حجم فایل : 690 کیلو بایت                   لینک دانلود

مبانی پمپ ها

پمپ به ماشینی اطلاق می شود که از آن برای جابجایی سیالات تراکم ناپذیر نظیر مایعات استفاده می شود و پمپاژ عبارت است از افزایش انرژی پتانسیل مایعات جهت انتقال آن از نقطه ای به نقطه دیگر

امروزه بعداز الکتروموتورها، پمپها پرمصرفترین ماشین در صنایع بوده  و لذا انتخاب صحیح آنها  نقش بسزایی در عملکرد واحدهای صنعتی و کشاورزی دارد . به عنوان مثال در بعضی از پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی بیش از 5000 پمپ از انواع مختلف وظیفه جابه جایی و انتقال صدها نوع ماده شیمیایی را به عهده دارند  با مطالعه این مجموعه با انتخاب مناسب و بهره برداری صحیح از پمپ آشنا میشوید این جزوه آموزشی شامل سرفصلهای زیر است :

فصل یک: مقدمه ای بر پمپاژ و انواع پمپها
فصل دو: تئوری عملکرد پمپ های گریز از مرکز
فصل سه: دسته بندی پمپ های گریز از مرکز
فصل چهار: پروانه ها (Impellers)
فصل پنجم: سرعت مخصوص و کاربرد های آن
فصل ششم: تاثیر خواص فیزیکی مایع مورد پمپاژ بر عملکرد پمپهای گریز از مرکز

فصل هفتم: کاویتاسیون (Cavitation)   


تعداد صفحات : 116                        حجم فایل : 4.8 مگابایت                       لینک دانلود