سایت تخصصی منابع آموزشی شرکت نفت

دانلود و ارایه کتاب ها و جزوات آموزشی شرکت نفت

سایت تخصصی منابع آموزشی شرکت نفت

دانلود و ارایه کتاب ها و جزوات آموزشی شرکت نفت

خشک کن

عبارت خشک کردن معمولا به خارج کردن رطوبت از یک جسم اطلاق می گردد. برای مثال ، یک جامد مرطوب مثل چوب و پارچه را می توان با تبخیر رطوبت به وسیله جریان گاز یا حتی بدون وجود گاز،که حامل بخار است ، خشک کرد .ولی همین جداسازی به روش مکانیکی مثل فشردن یا سانتریفوژ را نمی توان خشک کردن به حساب آورد .یک محلول را می توان با پخش آن به صورت ذرات ریز در گاز داغ و خشک ، خشک و مایع آنرا تبخیر کرد . ولی تبخیر یک محلول با جوشاندن آن در محیطی که فاقد گاز حامل رطوبت است ، جزء عملیات خشک کردن محسوب نمی گردد.

 

رطوبت موجود در یک محلول مایع یا جامد مرطوب فشار بخاری اعمال می کند که به طبیعت رطوبت ، جسم جامد و درجه حرارت بستگی دارد . بنابر این اگر یک جامد مرطوب در معرض یک جریان تازه گاز، که حاوی بخار با فشار جزیی P است قرار بکیرد، جسم تا جایی رطوبت خودرا با تبحیر از دست می دهد و یا رطوبت می گیرد که فشار بخار رطوبت جسم به p برسد .بعد از آن گاز و جامد در حال تعادل خواهند بود و به مقدار رطوبت جسم در آن حالت رطوبت تعادلی می گویند . عملیات خشک کردن را می توان بر حسب اینکه عملکرد به صورت مداوم یا ناپیوسته باشد دسته بندی کرد.این عبارات از نقطه نظر ماده ایست که باید خشک گردد.بنابر این عملیاتی که در آن خشک کردن ناپیوسته اطلاق می گردد در حقیقت یک فرآیند نیمه پیوسته است که در آن مقدار ماده ای که باید خشک گردد در مسیر جریان مداومی از هوا قرار می گیرد تا رطوبت تبخیر گردد.

 

در عملیات مداوم ، ماده خشک شونده هم مانند جریان گاز به طور مداوم از دستگاه عبور می کند .اکثر عملیات ها بر اساس تماس مداوم گاز و جسم خشک شونده اند و معمولا روشهای مرحله ای به کار نمی روند . جزوه خشک کن ها که توسط حسین چوبدار تهیه شده است شامل مطالب آموزشی در ارتباط با نوع و نحوه کار انواع مختلف خشک کن ها می باشد .

 

 



تعداد صفحات : 54                        حجم فایل : 1.5 مگابایت                      لینک دانلود
نظرات 2 + ارسال نظر
امین یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 18:14

ممنون بسیار عالی بود
دسته گلتون درد نکنه

سعید دوشنبه 19 مرداد 1394 ساعت 09:56

سلام
خیلی عالی بود
انشالله بهترین باشید
همه ی مطالبتون هم به درد می خوره و هم الان تو صنعت مورد استفاده و لازم به یادگیری هست
پرسنل تعمیر و نگهداری شرکت خودرو سازی سایپا کاشان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد