سایت تخصصی منابع آموزشی شرکت نفت

دانلود و ارایه کتاب ها و جزوات آموزشی شرکت نفت

سایت تخصصی منابع آموزشی شرکت نفت

دانلود و ارایه کتاب ها و جزوات آموزشی شرکت نفت

ماشین های الکتریکی

عمدتاً در صنایع مختلف، به دو نوع انرژی نیازمندیم. برخی مصرف کننده ها مانند گرمکن ها و لامپ های روشنایی به انرژی الکتریکی و ربخی دیگر مانند کارخانجات ذوب آهن و سیستمهای نورد نیازمند انرژی مکانیکی هستند. این دو نوع انرژی همواره قادرند به یکدیگر تبدیل شوند. دستگاههایی که این دو انرژی را به یکدیگر تبدیل می کنند ماشین الکتریکی نامیده می شود.
فرآیند تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی و بالعکس، تبدیل انرژی الکترومکانیکی نامیده می شود. لذا ماشین الکتریکی رابطی بین سیستم الکتریکی و سیستم مکانیکی محسوب می شود. همواره به یاد داشته باشیدکه در این ماشینها فرآیند تبدیل انرژی برگشت پذیر است. در سیستمهای الکتریکی کمیت هایی چون ولتاز و جریان وجود دارد؛ حال آنکه این کمیت ها در سیستمهای مکانیکی جای خود را به سرعت و گشتاور می دهنددر ماشینهای الکتریکی، عمل تبدیل انرژی از دو قانون زیر نشئت می گیرد
1- اگر یک هادی، در میدان مغناطیسی حرکت کند، در هادی ولتاژ القاء می گردد.
2- اگر هادی حامل جریان در یک میدان مغناطیسی قرار گیرد، به آن هادی نیروی مکانیکی وارد می شود
این دو پدیده در تمامی تبدیلهای این دو نوع انرژی به هم رخ می دهد.
• در موتورهای الکتریکی، جریان الکتریکی از طریق سیستمهای الکتریکی وارد هادیهای ماشین می شود. از طرفی دیگر هادی ها از قبل بوسیله قطبهای ماشین در معرض میدان مغناطیسی قرار گرفته اند لذا بر هر هادیِ ماشین نیرویی وارد می شود و چون هادی ها روی قسمت متحرک و چرخان ماشین قرار گرفته اند لذا گشتاور الکترومغناطیس حاصل شده و قسمت متحرک را می چرخاند. نکته جالب توجه این است که پس از به چرخش درآمدن قسمت متحرک (رتور) به خاطر حرکت هادی ها درون میدان مغناطیسی جریان جدیدی در آنها بوجود می آید که مخالف جریان اولّیه می باشد. نیروی حاصل از این جریان گشتاور ضدمحرکه را در موتور ایجاد می نماید.
• در مولدها این فرآیند به صورت معکوس انجام می شود؛ بدین معنی که قسمت متحرک (رتور) توسط نیروی خارجی مانند نیروی توربین به حرکت در می آید و چون هادی های متحرک تحت میدان مغناطیسی قطب های مولد قرار دارند در آنها ولتاژی القاء می شود، حال اگر به سیستم الکتریکی مولد باری متصل گردد جریان در هادی ها برقرار می گردد. باید به این نکته نیز توجه کرد که پس از برقراری جریان در هادی های رتور، میدان مغناطیسی جدیدی حاصل می شود که نیروی آن مخالف نیروی محرکه است و نتیجۀ آن ایجاد گشتاور ضدمحرکه است.
 جزوه ماشین های الکتریکی پیش رو کاری از شرکت ره آوران فنون پتروشیمی است که  به اصول کار موتورها و ژنراتور ها می پردازد . سرفصل های ارائه شده در این جزوه عبارتند از :
اصول اساسی ماشین های الکتریکی
ژنراتورهای DC
موتورهای DC
عیب یابی و تعمیر ماشین های DC
ژنراتورهای AC
موتورهای الکتریکی AC



تعداد صفحات : 89                            حجم فایل : 2.85 مگا بایت                 لینک دانلود 

نظرات 1 + ارسال نظر
عباس چهارشنبه 15 بهمن 1393 ساعت 05:41

خیلی خوب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد