سایت تخصصی منابع آموزشی شرکت نفت

دانلود و ارایه کتاب ها و جزوات آموزشی شرکت نفت

سایت تخصصی منابع آموزشی شرکت نفت

دانلود و ارایه کتاب ها و جزوات آموزشی شرکت نفت

مبانی کمپرسورها

کمپرسور به ماشینی اطلاق می شود که از آن برای افزایش فشار سیالات تراکم پذیر (گازها و بخارات) استفاده می شود. کمپرسور در رفاه زندگی بشری و گسترش صنایع از آنچنان اهمیتی برخوردار بوده بنحوی که امروزه اصطلاحًا آن را اسب بارکش صنایع می نامند

 با گسترش صنایع که از نیمه دوم قرن نوزدهم شروع گردید و با رشدی شتابان قرن بیستم را پشت سر گذاشت، باید انتظار داشت که این ماشین پرارزش نقش مهمتری را در قرنی که بتازگی شروع شده در رفاه بشر و توسعه صنایع بعهده داشته باشد. در اهمیت کمپرسورها همین بس که دامنه بکارگیری از آن در شاخه های مختلف صنایع، پزشکی، لوازم خانگی و غیره بسرعت در حال توسعه بوده، بطوری که امروزه حضور آن در جای جای جوامع بشری بشدت بچشم می خورد که عمده ترین آنها عبارتند از وسائل خانگی (یخچال، فریزر، کولر گازی، جاروبرقی)، تجهیزات پزشکی (دریل های دندانپزشکی، هوای مورد استفاده در بیمارستانها) صنایع هواپیمائی (تأمین هوای فشرده برای موتور توربین) و صنایع (تامین هوای فشرده برای سیستم های پنوماتیکی، میعان گازها، ذخیره سازی گاز و...شرایط بهره برداری از کمپرسور ها در صنایع از چنان دامنه وسیعی برخوردار است که امروزه انواع مختلف کمپرسورها در ظرفیت های مختلف و از فشار مکش بسیار کم (خلاء) تا فشار بسیار زیاد (بیش از ۶٠٠٠ بار) بکارگرفته می شود.

 در بخش اول تاریخچه کمپرسورها و اصطلاحات رایج مربوط به آن مورد اشاره قرار می گیرد. بخش دوم به ترمودینامیک گازها و فرآیند های تراکم در کمپرسورها اختصاص داده شده است. در بخش سوم دسته بندی انواع کمپرسورها و ویژگیهای عمومی آنها مورد بررسی قرار می گیرد. در بخش چهارم کمپرسورهای تناوبی، بخش پنجم کمپرسورهای دورانی و بخش ششم کمپرسورهای گریز ازمرکز مورد بررسی قرار گرفته و به ویژگیهای هر یک از آنها شاره خواهد شد. بخش هفتم به بررسی روش های روانکاری و روانکار های مناسب در انواع کمپرسورها اختصاص داده شده است. با توجه به مشکلات ناشی از حضور رطوبت در گازها، روش های رطوبت زدائی در بخش هشتم شرح داده خواهند شد. هرچند که عیب یابی و تعمیر و نگهداری کمپرسورها از موضوعات مورد علاقه کارشناسان وتکنسین های صنایع می باشد ولی بلحاظ موضوعی ترجیح داده شدکه این امر در مجموعه ای جداگانه تدوین ودراختیار خوانندگان محترم قرارداده شود.

بخش اول : تاریخچه کمپرسورها

بخش دوم : ترمودینامیک گازها و فرآیندهای تراکم در کمپرسورها

بخش سوم : دسته بندی کمپرسورها

 بخش پنجم : کمپرسورهای دورانی

بخش ششم : کمپرسورهای گریز ازمرکز

بخش هفتم : روانکاری کمپرسورها

 بخش هشتم : خشک کردن گازها





تعداد صفحات : 136                     حجم فایل : 4.2 مگابایت                                   لینک دانلود 


نظرات 1 + ارسال نظر
سبحان دوشنبه 17 آذر 1393 ساعت 19:10

سلام.بسیار ممنون از وبلاگ خوب و مفید شما.خدا خیرتان بدهد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد