سایت تخصصی منابع آموزشی شرکت نفت

دانلود و ارایه کتاب ها و جزوات آموزشی شرکت نفت

سایت تخصصی منابع آموزشی شرکت نفت

دانلود و ارایه کتاب ها و جزوات آموزشی شرکت نفت

تکنولوژی فیلدباس

سالهاست که سیستم فیلد باس با موفقیت در سراسر دنیا نصب می شود و هیچ شکی وجود ندارد که این تکنولوژی راهی که ما را برای طراحی سیستم های کنترلمان از آن استفاده می کردیم کاملاً تغییر داده است .
موضوع مهم درباره فیلد باس در خود فیلدباس نیست بلکه در علتی است که فیلدباس را یک تکنولوژی توانا و قابل کرده است هم اکنون ارتباط دیجیتالی در همه جای زنجیره ی تولید در دسترس است . از کامپیوتر های CEO گرفته تا ترانسمیتر های فشار تفاضلی که ممکن است ده هزار مایل دورتر نصب شده باشند. در حالت کلی این CEO می تواند مقدار SET POINT ابزار دقیق را تغییر دهد و ببیند که آیا پارامتر های تغییر یافته خوب تنظیم شده اند یا خیر . 
از آنجا که فیلدباس یک سیستم ارتباطی چند آویزه ای ( Multidrop ) است چندین وسیله می تواند از طریق یک جفت سیم به هم متصل شوند و در نتیجه هزینه ی نصب و سیم کشی بطور قابل ملاحضه ای کاهش یابد . با این تکنولوژی بعضی سیستم ها می توانند با 16 وسیله که از طریق همان یک جفت سیم تغذیه می شوند شروع به کار کنند .
در واقع سناریوی فیلدباس به استراتژی های کنترل محلی قدیمی بسیار نزدیک تر است . مفهومی که در پشت تکنولوژی فیلدباس نهفته است سیر تکاملی آن به سمت یک سیستم کنترل گسترده ی کامل است که در آن Field Instrument مسئول انجام استراتژی های کنترل می باشد .
یک سیستم کنترل فیلدباس از طریق یک سیستم کامپیوتر شبیه یک سیستم DCS اداره می شود ، البته بدون هیچگونه راه حل اختصاصی و این که کامپیوتر ها فقط برای انجام عملیات و ذخیره داده ها اختصاص داده می شوند . با اتحاد تکنولوژی فیلدباس و کامپیوتر های PC و شبکه های باز می توان کل یک کارخانه را راه اندازی کرد . این روش اساساً پایان عصر DCS را به همراه می آورد . 
در بخش 1 این جزوه آموزشی که توسط آقای کامبیز مفتاحی تهیه شده فوائد فیلد باس معرفی می شود و در فصل دوم با معرفی مدل استاندارد شبکه OSI ، به لایه های شبکه فیلدباس پرداخته می شود . فصل سوم حاوی مطالبی در زمینه لایه فیزیکی ، Wirinig و سخت افزار های جانبی شبکه فیلد باس می باشد و در فصل چهارم بخش های لایه Communication Stack از شبکه فیلد باس مورد بررسی قرار می گیرد و در فصل پنج به معرفی Function Block پرداخته و در فصل ششم مدیریت شبکه های فیلدباس معرفی می شود .



تعداد صفحات : 67                     حجم فایل : 4.8 مگابایت                      لینک دانلود


نظرات 1 + ارسال نظر
علی سه‌شنبه 15 فروردین 1396 ساعت 22:39

با سلام حضور شما مهندس گرامی.کار انجام شده توسط جنابعالی قابل تحسین است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد