سایت تخصصی منابع آموزشی شرکت نفت

دانلود و ارایه کتاب ها و جزوات آموزشی شرکت نفت

سایت تخصصی منابع آموزشی شرکت نفت

دانلود و ارایه کتاب ها و جزوات آموزشی شرکت نفت

جداکننده و برجها

عمل گرفتن و جدا کردن یک ماده در هر شکل آن (گاز-مایع-جامد) از یک مخلوط را جدا سازی یا با زبان انگلیسی SEPERATION می گویند. عمل جدا سازی ممکن است به منظور تصفیه مواد از نا خالصیها ویا تقسیم مواد به اجزاء تشکیل دهنده برای مصارف مورد نظر بپذیرد.
جداسازی به دو روش صورت می گیرد :

· شیمیایی ، به نوعی جداسازی اطلاق می شود که عناصر بدست آمده خاصیت جسم اصلی را ندارند و ساختار ملکولی تغیر می کند ، مانند واکنش تجزیه ملکولهای آب به اکسیژن و هیدروژن .
· فیزیکی ، به نوعی جداسازی اطلاق می شود که ساختار ملکولی تغییر نمی کند و مواد تفکیک شده خواص خود را حفظ می کنند مانند تفکیک گاز از نفت .
در تفکیک مواد به اجزاء تشکیل دهنده ممکن است یک یا چند جزء در یک قسمت از تفکیک قرار گیرد. عمل جدا سازی یک ماده از مخلوط در بر گیرنده روشهای زیادی است که با بهره گیری از مشخصات مختلف فیزیکی ماده انجام می شود.
بعضی از روشهای فیزیکی جداسازی عبارت اند از :
· تفکیک بر اساس اختلاف در نقطه جوش مایعات.
· تفکیک بر اساس اختلاف در وزن مخصوص.
· تفکیک بر اساس اختلاف در نقطه میعان.
· تفکیک گاز و نفت از یکدیگر و همچنین جداسازی مواد جامد همراه آنها در ظرف جداکننده ،انجام میگردد.
فواید تفکیک کننده ها 
در مخازن و یا اصولا در چاه های استخراج نفت فازهای مایع ، گاز و آب شور وجو دارد . برای بهره برداری و استفاده از مواد استخراج شده باید این محصول استخراج به پالایشگاه و یا مخازن هدایت شوند . پس باید برای جدا سازی این مواد از تکیک کننده یا جدا کننده استفاده کنیم . 
جداسازی این مواد ( منظور کلیه فازها و یا مواد همراه با استخراج می باشد ) از یکدیگر بسیار حائز اهمیت است بعنوان مثال وجود ذرات سنگ گل ولای در نفت باعث گرفتگی ادوات و خرابی آنها گردد وجود آب شور در نفت می تواند باعث خوردگی و نا مرغوبی نفت صادراتی گردد .همچنین وجود مایعات در گاز باعث صدمه زدن به کمپرسورهای گازی و یاتشکیل پدیده هیدرات در خطوط انتقال گاز گردد . پس خاطر نشان می کنیم که جداسازی یکی از مهمترین عملیات های ابتدائی در صنعت نفت و گاز می باشد .
همان طور که می دانیم سیال تولیدی از چاه ها معمولا بصورت دوفاز(نفت و گاز و بعضی مواقع نیز سه فاز مانند نفت و گاز و آب و یا نفت و گاز و ماسه سنگ) تولید می گردد. لذا لازم است که برای به مصرف رساندن هر فاز بطور جداگانه آن ها را به یک نحوی از یکدیگر جدا کنند این عمل جداسازی در ظروف مختلف که تحت طراحی بخصوصی تهیه شده اند انجام می گردد. همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم این ظروف اصطلاحا جداکننده یا تفکیک کننده separator نامیده می شوند.



تعداد صفحات : 31                      حجم فایل : 1 مگابایت                     لینک دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد