سایت تخصصی منابع آموزشی شرکت نفت

دانلود و ارایه کتاب ها و جزوات آموزشی شرکت نفت

سایت تخصصی منابع آموزشی شرکت نفت

دانلود و ارایه کتاب ها و جزوات آموزشی شرکت نفت

اتصال زمین الکتریکی و حفاظت

در تمام تأسیسات الکتریکی به خصوص تأسیسات فشار قوی، زمین کردن یکی از مهمترین و اساسی ترین اقداماتی است که برای رفاه و سلامتی و اصولا ادامه زندگی اشخاص که به نحوی با این تجهیزات در تماس هستند و حتی در خارج از پست ر رفت و آمد می باشند باید با دقت هر چه تمام تر وبا توجه به قواعد قوانینی که بدین منظور تدوین شده اند انجام گیرد. در تأسیسات برق دو نوع زمین کردن وجود دارد که یکی را زمین کردن حفاظتی ودیگری را زمین کردن الکتریکی می نامیم.
 زمین از موادی تشکیل شده که غالبا هادی الکتریسیته هستند به خصوص در حالتی که مرطوب باشند . بنابراین اگر شخصی که روی زمین قرار دارد با جسمی که نسبت به زمین دارای پتانسیل است تماس حاصل نماید به علت برقرار شدن جریان دچار برق گرفتگی خواهد شد . در این پروژه سعی شده انواع روشهای زمین کردن و محاسبات آنها بطور مختصر ارائه گردد. جهت هرگونه اطلاع بیشتر می توان به استاندارد VDE , 141 مراجعه نمود.
سیستم زمین یکی از اصلی ترین ارکان نیروگاهها، پستهای برق و … میباشد که بمنظور حفاظت سلامت کارکنان، تجهیزات و دستگاهها در مقابل خطرات ناشی از اتصال کوتاه و یا صاعقه طراحی میگردد . برای دستیابی به این امر می بایست کلیه دستگاهها، تجهیزات و سازه های فلزی توسط هادیهای مناسب به شبکه ارت که متشکل از سیمهای مسی ، میله ارت، صفحه مسی و … میباشد متصل نمود تا هنگام بروز اتصال کوتاه و یا صاعقه، جریانات فوق به این شکل انتقال داده شده و خنثی گردند.
لزوم استفاده از سیستم ارت :
 به منظور حفاظت افراد و دستگاهها ، اضافه ولتاژهای تولید شده در بدنه که باعث صدمه دیدن دستگاهها و افراد می‌شود ، همچنین ولتاژهای بسیار زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکلهای کامپیوتری را باید در جایی خنثی نمائیم . به همین منظور استفاده از سیستم ارت و حفاظت از تجهیزات بسیارلازم و ضروری است بعلاوه با افزایش استفاده از سیستمهای دیجیتالی و حساس ،لزوم بازنگری در طراحی ، نصب و نگهداری سیستمهای حفاظتی گراندینگ وجود دارد.

سر فصلهای این جزوه آموزشی :

فصل اول : زمین حفاظتی و الکتریکی

فصل دوم : انواع میل های زمین

فصل سوم : روشهای اندازه گیری پارامترهای زمین

فصل چهارم : اتصال زمین استاتیک

فصل پنجم : حفاظت تاسیسات درمقابل صاعقه


تعداد صفحات : 85                            حجم فایل : 5.1 مگا بایت                    لینک دانلود 

نظرات 1 + ارسال نظر
مهندس قیصری دوشنبه 11 اسفند 1393 ساعت 19:49

با سلام وعرض خسته نباشید.

ابتدا به خاطر فراهم نمودن یک وبلاگ بسیار خوب در زمینه مقالات و جزوات آموزشی صنعتی از شما کمال تشکر را دارم خدا قوت.

در صورت امکان جهت غنی شدن بار آموزشی وبلاگ فیلم های آموزشی مربوط به مقالات و موضوعات آموزشی مطرح شده را نیز در وبلاگ قرار دهید. با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد